Cruizen door de zoutvlakte - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Tine Van Gaelen - WaarBenJij.nu Cruizen door de zoutvlakte - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Tine Van Gaelen - WaarBenJij.nu

Cruizen door de zoutvlakte

Door: T&C

Blijf op de hoogte en volg Tine

16 Juni 2014 | Bolivia, La Paz

Oke eindelijk verslag uit Bolivie,

Drie prachtige dagen achter de rug! 4x4 jeep cruizen door de Salar de Uyuni (wat eigenlijk veel meer is dan enkel de zoutvlakte die iedereen kent) Mega-schone landschappen die af en toe leken op Ijsland en dan weer op Red Centre in Australie. Echt gek, ik denk niet dat de fotos nog maar in de buurt komen van wat wij gezien hebben! Maar voor zij die de fotoreportage kunnen uitzitten... Pakweg een 1000tal fotos genomen!

Het was even spannend of we er wel zouden geraken. Er was namelijk een staking in bijna het hele land. Protestmarsen en wegblokkades... En natuurlijk is de toeristische trekpleister Uyuni dan de meest strategische plaats. In 2009 hebben ze zo blijkbaar alles een week platgelegd. Gelukkig voor ons was het nu maar 3 dagen en net gedaan toen wij aan de blokkade aankwamen met onze mega toeristische luxebus (wifi aan boord in de woestijn zonder gsm signaal?!?) Het gekste is de reden waarom ze staakten... Betere wegen. En dan bedoel ik niet het bijlappen van de gaten in asfalt of mooiere rondpunten of veilige voet/fietspaden. Nee, gewoonweg een normale weg tussen 2 dorpen! Nu is t echt alsof het ganse land een 4x4 route is... De autos zien er dan ook uit alsof ze recht van t autokerkhof komen :)

Misschien nog een paar Boliviaanse reis-weetjes?
* De gemiddelde Boliviaanse man is 1m65 en vrouw 1m40. Kan je je al inbeelden hoe wij douchen onder een veel te lage douchekop of naar de Wc gaan? t is een beetje kleuterklas wctjes-gevoel. Maar dan zonder doorspoelknop en zonder WCpapier :) Inca-toilets zijn nog steeds de meest voorkomende vorm van sanitaire voorzieningen. En ik kan je zeggen dat de bush niet echt hoog is in de woestijn :)

* De mensen uit het rijkste dorp (met zilvermijn) verdienen hier 250€ per maand. Dus te begrijpen dat prijzen voor toeristen x2 gaan. Je kan hier super lekker street food eten voor ongeveer 1€ per persoon, maar voor overnachtingen tellen ze toch al zwaarder door en prijzen die eerst per kamer afgesproken waren worden dan ineens per persoon. Daar sta je dan met je basic Spaans Al is 20€ natuurlijk nog altijd niet onoverkomelijk :) Ik snap nu wel beter ons Hanne haar Ethiopische farenji frustratie...

Voila dat was t voor nu. We staan door de nachtbussen een beetje voor op schema dus blijven nu even in La Paz en reizen dan door naar Puno & Cusco.

Groetjes
T&C

@ Pieter: hoe zijn de examens?
@ Nele: hoe was t trouwkleed-passen? En toi toi voor het afwerken van t doctoraat. Nog effe doorbijten!!!
@ Hanne: alles oke met de auto? Overleeft Joachim de voetbal-mania? iedereen hier in Bolivie lijkt wel onderweg nr Brazilie om enkele matchen te gaan kijken.
We zijn trouwens in een zalig Mex resto van een Belg beland met aantal posters van de Duivels... Grappige krabbelingetjes op servetten van alle toeristen erbij inclusief de Anderlecht fans :p

• 17 Juni 2014 - 11:16

Annabel:

Hey Tine en Christophe
    Heerlijk om jullie spannende reisverhalen te lezen! Hoewel dergelijk reisverloop niet meteen voor mij is weggelegd, geniet ik er 'op afstand' toch van dankzij jouw kleurrijke beschrijving. Ik kijk er echt al naar uit om je live te horen vertellen. Wordt zonder twijfel tranen lachen :-)
    Geniet nog volop van het verdere verloop van jullie reis. Ik ben alvast benieuwd naar jouw volgend verslagje.
    Lieve groeten, Annabel

• 18 Juni 2014 - 18:53

Stephanie:

Waar is de tijd dat een vakantie lekker luieren en zonnebaden was.
    Nog veel plezier
    Vele groeten van ma en pa en van ons ook e
    Dikke zoen en knuffel