Back in Peru - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Tine Van Gaelen - WaarBenJij.nu Back in Peru - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Tine Van Gaelen - WaarBenJij.nu

Back in Peru

Door: Tine

Blijf op de hoogte en volg Tine

19 Juni 2014 | Peru, Cuzco

Voila we zijn terug in Peru. Alle prijzen terug maal 3. Alles weer echt ingericht op toerisme, weer meer kans dat er iemand Engels spreekt.

Bolivie was echt een ander paar mouwen. Engels was overal maar een poco, maar we hebben onze plan getrokken. Vanochtend was t effe spannend. We waren zeker 40min op voorhand in de busterminal, maar ervaring leerde ons dat ze toeristen altijd een half uur te vroeg laten komen, dus wij nog gaan ontbijten. Vers fruitsap, toastjes, spek met eieren, fruitsla, koffie... meneerke Bauwens heeft zich laten gaan voor de volle 3€! Om 8.10 moesten we er dan zijn, maar het gedacht van een dag op de bus door te brengen maakte natuurlijk dat ik nog een laatste safety wc-stop wilde doen. Dus om 8.15 staan wij uitermate vrolijk aan t kantoortje van onze bus... En we mogen niet meer mee. Een vol kwartier voor de bus ging vertrekken, geen bus te bespeuren... Zogezegd al vertrokken? Euhm?!? Maar als we bijbetaalden voor duurdere zetels (die gans plat kunnen liggen, helemaal niet nodig op een dagbus) kunnen we wel nog mee met diezelfde bus. What the f*ck? Dan kenden ze duo Van Gaelen-Bauwens nog niet. Puur om t principe van onze tak gemaakt. Spencer die we in onze eerste tour tegenkwamen had ons de tip gegeven om even aggressief terug te doen. Dus wij hebben voet bij stuk gehouden en ons geld dan maar teruggeeisd. T probleem was wel dat het dan al 8.30 was en alle bussen vertrokken enkel dan! Ineens was ik dan ook nog es zo over mijn koffiemelk van frustratie dat ik niet meer wist naar waar we gingen. Dus elk gepakt en gezakt als een muilezel door dat station aan t rennen op zoek naar een ander agentschap dat naar Cuzco ging. Nu moet je weten dat ze allemaal om ter meeste affiches en fluoletters op hun mini-barakje hangen niet zo echt overzichtelijk in tijden van stress :) Maar bon, voor de volle 10€ meer op een bus gesprongen met nog meer luxe ;)

En dan na een dik uur kwam mijn grootste nachtmerrie uit. Ik moest super dringend naar de WC en de bus waar we nog 15u gingen opzitten, had een afgesloten wc en een spaans hostess-manneke dat maar niet wilde snappen dat ik echt moest gaan en niet voor de show wilde dat hij zijn 3voudig hangslot daaraf haalde. Wachten dan maar tot hij iedereeeeeeeeen had geholpen met zijn immigratie-papieren voor de grensovergang.

Bon, dat avontuur was dan uiteindelijk afgesloten ( met het voornemen om toch maar niet meer te drinken voor de rest van de dag) en ineens al het volgende avontuur.

Een super lange wachtrij aan de grens en Christoph die een verboden appel in zijn rugzak heeft. Nothing to declare aangevinkt en grens over. Dan in Peru weer de onschuld zelve gespeeld en hup terug op de bus. We konden echter niet vertrekken want een koppeltje vanop onze bus was meer dan 90dagen in Bolivie geweest en moest daarom een boete betalen. Enig probleem ze hadden geen geld op zak en nergens een ATM te bespeuren. Omdat niemand hen 100dollar wilde geven ( we hadden zelf ook maar 60€ op zak en je weet hier nooit wanneer bankautomaten werken) zijn ze zonder pardon van de bus gezwierd en aan de grens achtergelaten.

En dan, we waren nog geen 30min weer uit het grensdorp, wordt onze bus tegengehouden door de politie. Dan toch die appel? Na 5 min "passaporte passaporte brullen" droop de politie af. Nog geen uur verder weer politie op de bus... Ik weet niet wie of wat ze zochten ( Bolivie is een van de grootste cocaine producerende landen, dus eerder drugs dan Christoph's appel) maar bon... Terug onderweg.

2 spaanse films later en een hoop nodeloze spaanse mededelingen, kwam dan eindelijk verlossing... Stoppen voor drinken/snacks en deftige baños... Met slot en WCpapier enal :) Een mens leert de vanzelfsprekende zaken echt te apprecieren onderweg. En vanzelfsprekend rat ne Van Gaelen WCpapier voor de volgende stop op minder luxueze oorden :p

S avonds eindelijk aangekomen in Cuzco. Wat meteen opviel is dat Peru veel vuiler is! Mensen kennen hier geen afvalbeleid. Alles langs de kant van de weg en dan af en toe in de fik steken. maar daar waar de Bolivianen een obsessie hadden met de stoep poetsen en hun schoenen laten opblinken, zetten de mensen hier gewoon het afval voor de deut van de buren ;) en laten dan de straathonden een feestje bouwen.

je ziet ook meteen dat Cuzco zich aan het klaarmaken is voor het Incafeest van 24/6. Super veel WChokjes, versiering... Beetje Gentse feesten achtig.

Groetjes!
T&C

• 20 Juni 2014 - 15:54

Lieve:

Hola guapa.
    Alweer een les geleerd: in het vervolg beter de Spaanse lesjes van Duolinguo afwerken :-)
    Para tu próximo viaje a América del Sur ... si todavía se atreves, después de todas estas aventuras.
    Buen viaje - disfrutalo!

Lieve (Encantadora)