Hoogteziekte en canyons - Reisverslag uit Puno, Peru van Tine Van Gaelen - WaarBenJij.nu Hoogteziekte en canyons - Reisverslag uit Puno, Peru van Tine Van Gaelen - WaarBenJij.nu

Hoogteziekte en canyons

Door: Tine

Blijf op de hoogte en volg Tine

10 Juni 2014 | Peru, Puno

Hej iedereen,

Hier zijn we weer! 3 dagen Colca Canyon trek zitten erop en we zijn nu in Puno. Morgen reizen we door naar Copacabana, een stadje aan het Titicaca meer net over de Boliviaanse grens.

De afgelopen dagen waren heftig tijdens de trekking. We hadden een leuke groep en goede gids en hebben echt veel gezien van de canyon! Maar... We hebben de fout gemaakt iets te vroeg uit Arequipa te vertrekken. Ik was nog niet gewend aan de hoogte en heb goed afgezien gezien we van rond de 3000m naar 5000m gingen... Coca snoepjes en coca thee helpen wel maar de migraine was niet te harden! De eerste dag hebben we veel gestapt en 4x4 gereden met ons busje langs smalle kronkelende passen tot in Chivay. Daar hadden we een meeeeeeega chique lodge. Een 2 persoonsbed waar wel 4 man in paste, super vriendelijk personeel dat warmwaterkruikjes bracht om ons op te warmen... Ik snap nu waarom de Peruviaanse vrouwen allemaal in een fleeceke of lekker warm dekentje gewikkeld rondlopen... als de zon onder is ( rond 18u) is t hier muy frio!

Na de superdeluxe lodge zijn we gaan condors spotten en daarna gaan mountainbiken in de canyon terwijl de condors verder boven ons hoofd zweefden. Machtig leuke rit (behalve de 20min steil stijgen) :)

En dan de kers op de taart. De wandeling van Cabanaconde tot in de oase van Sangalle. Heet daar in de canyon kloof en 2 u steil nr beneden klauteren...
Beetje gerelaxed aan her zwembad, happy hour en de lekkerste alpaca-spaghetti ever!

Maar dan... S ochtends na het pannenkoekenontbijt van 4.15 in het donker met ons Petzl terug de berg op. Tenminste dat was t plan... Echter de batterijen van t Petzl waren uitgelopen dus geen licht :( en dus tussen de rest in kolonne de berg op... Na 10 min was t al duidelijk... Een dieptepunt in mijn stap geschiedenis. Ik kon echt niet vooruit, kreeg geen adem, kon gewoon niet stappen. gelukkig heeft Christoph dan mijn rugzak genomen en kon ik wat verder klauteren en doen... Afzien! En je wist gewoon dat je de berg moest boven zijn voor de zon er was... Hels, op sommige momenten had ik meer zin om te gaan zitten blijten dan verder te strompelen... En ziek dat ik was, niet te doen! Nog nooit gehad... Bloedneuzen, mottig, hyperventileren... Laat ons zeggen dat we al gezelligere wandelingen gedaan hebben. Maar bon, op 3 u stond ik boven, net na zonsopgang! En Christoph verdient een extra medaille!

Daarna zijn we teruggereisd naar Chivay waar de groep splitste en wij richting Puno kwamen.

Voila dat waren de avonturen voor nu!
Tot in de volgende hostel met internet!
Tine

• 10 Juni 2014 - 11:21

Bart De Meyer:

Alle, ik zie dat alles ok is daar behalve een beetje hoogte ziekte. Misschien wat alcohol drinken dat het een beetje tegendraait!!! :) Veel plezier nog daar.

• 10 Juni 2014 - 11:35

Stefanie:

Hey! Ik zie het al een geslaagde reis met de nodige 'bumps in the road!'. Geniet er nog van want al die mooie dingen hebben we hier niet!!

• 10 Juni 2014 - 13:47

Johan:

Plezant om te lezen hoe je daar afziet op de hoogtes ;-).
    Ben al curieus wat het volgende zal zijn .... maar al bij al wens ik jullie nog vele toffe momenten ginder. En natuurlijk kijken we er al naar uit op de live verhalen é. Nog veel plezier daar en geniet met volle teugen.

• 12 Juni 2014 - 15:49

Nan:

Hélaba! Leuk dat reizen toch... en een beetje afzien mag wel hé, je hebt het tenminste gezien en het zal zo zeker een onvergetelijke ervaring zijn! 'k Ben toch een beetje jaloers ondanks het zieke verslag. Alé, geniet er nog van en breng maar een souvenirke mee!